Zero Waste syyskuu: Vaatevaihtarit ja korjauskaupunki

3.9.2022 12:00 - 3.9.2022 16:00

Kaikille avoin vaatteidenvaihto- ja korjaustapahtuma

Tervetuloa Zero Waste Finland ry:n ja Korjauskaupungin järjestämään vaatteidenvaihto- ja korjaustapahtumaan! Laita käyttämättä jääneet vaatteesi kiertoon ja tee uusia vaatelöytöjä muiden tuomista vaatteista. Samalla voit korjata omia vaatteita ja muita tekstiilistä valmistettuja asioita, korjauskaupungin aktiivit auttavat ja neuvovat korjaamisessa.

Tapahtumassa voit lahjoittaa siistikuntoisia aikuisten vaatteita ja poimia mukaasi muiden tuomia vaatelahjoituksia (lue tarkemmat ohjeet alta). Vaatteet vaihtavat omistajaa maksutta. Vaatevaihtarit on ekologinen ja taloudellinen vaihtoehto vaatekaapin päivittämiseen. Korjaamalla ja tuunaamalla vaatteita ja tavaroita pidennät niiden käyttöikää ja säästät luonnonvaroja.

KORJAUSKAUPUNKI
Paikalla on vaatteiden korjaamisesta ja tuunaamisesta kiinnostuneita, keitämme kahvia termariin ja vietämme mukavan iltapäivän maailmaa parantaen ja samalla oppien uutta. Tuo mukanasi korjattava juttu ja pohditaan yhdessä, miten se kannattaisi korjata. Emme tee puolestasi, mutta autamme ja neuvomme, mukaan saa tulla myös auttamaan toisia. Tarvikkeita voi ottaa mukaan, mutta niitä on myös paikan päällä käytettävissä.

VAATTEIDEN LAHJOITTAJILLE
Tapahtumaan voi tuoda ainoastaan siistejä, puhtaita ja ehjiä aikuisten vaatteita. Vaatteita voi tuoda max 10 kpl per lahjoittaja. Kaikki lahjoitettavat vaatteet tuodaan Zero Waste Finland ry:n tiskille, jossa yhdistyksen vapaaehtoinen vastaanottaa ne. Lahjoitukset käydään läpi ja niiden kunto, siisteys ja koko varmistetaan ennen lajittelua rekkeihin ja pöydille. Vastaanotamme vain vaatteita, emme kenkiä, laukkuja tai muita asusteita. Emme vastaanota lainkaan lasten vaatteita. Vaatteiden vastaanotto on auki klo 12-15, eli viimeisen tunnin aikana uusia vaatteita ei voi enää tuoda. Pidätämme oikeuden jättää vastaanottamatta rikkinäiset, haisevat, likaiset sekä hyvin nukkaantuneet vaatteet

VAATTEIDEN NOUTAJILLE
Tapahtumassa esillä olevat vaatteet ovat lahjoitettuja ja niitä saa ottaa maksutta mukaansa niin paljon kuin haluaa. Lahjoitetut vaatteet on lajiteltu suurpiirteisesti kokojen mukaan (XS-S, M, L, XL+), mutta vaatteita ei lajitella muihin kategorioihin. Laitathan itsellesi sopimattoman vaatteen takaisin oikeaan rekkiin/pöytään sovittamisen jälkeen, jotta helpotat muiden vaatemetsästystä.

Cloth swapping and mending textiles event organised by Zero Waste Finland and Korjauskaupunki. Bring and take adult clothes, or come and mend your clothes and other textiles. You can bring max. 10 clothes and all of them must be clean and unbroken. Our volunteers check all clothes before donation.