Vapaan Taidekoulun yhteisnäyttely: OMISSA OLOISSA

27.5.2021 10:00 - 24.6.2021 19:00

Keväällä 2020 poikkeustila iski päälle. Lähes koko yhteiskunta suljettiin äkillisesti ja vallitsevan tilanteen vuoksi jokainen meistä joutui ratkaisemaan kysymyksen missä työskennellä, kun koulu oli suljettu.

Joku löysi maalauspaikan parvekkeelta, toinen piirsi sängyssä ja muutamat vuokrasivat työhuoneen ystävältä. Olimme lähes kolmen vuoden ajan jakaneet tilan kahdentoista muun kanssa. Yhtäkkiä kukin meistä työskenteli omissa oloissaan. Osalle yksin työskentely antoi rauhaa ja henkistä tilaa. Toiset taas työskentelivät ahtaammin olohuoneen nurkassa.

Kuinka tällainen yllättävä eristäytyminen vaikuttaa taiteelliseen työskentelyyn? Jotkut maalaavat reippaammin ollessaan yksin. Toiset taas päätyivät käyttämään itselle uusia materiaaleja vaihtoehtojen vähyydestä johtuen. Näyttelyn teokset tuovat esille kokemuksia erityisistä olosuhteista, omasta tilasta ja siitä, kun tulevaisuus näyttäytyy tuntemattomana.

Vapaa Taidekoulu on vuonna 1935 perustettu taidekoulu, joka sijaitsee Helsingin Kaapelitehtaalla. Koulussa voi opiskella taidemaalarin ammattiin valmistavissa opinnoissa, joiden suorittaminen kestää neljä vuotta.

Näyttelyssä mukana olevat taiteilijat:
– Arttu Hartikainen www.instagram.com/arttu_tekee_taidetta/
– Helena Kangas www.instagram.com/kankaanhelena/
– Taru Kavonius www.instagram.com/taru.kavonius.art/
– Anna-Stiina Korhonen www.instagram.com/annastiina_k/
– Anna Korpilinna www.instagram.com/annakorpilinnaart/
– Marika Lahdenperä www.instagram.com/marikajul/
– Miisa Mäkeläinen www.instagram.com/miisamaari/
– Riikka Mäkeläinen www.instagram.com/ricamakel/
– Mirva Niiranen www.instagram.com/mirvaniiranen_art/
– Sara Rantanen www.instagram.com/sarasylviaanastasia/
– Satu Salomaa http://satu-salomaa.webnode.fi/
– Sanna Ulvila www.instagram.com/sannaulvila/
– Jaakko Vallivaara www.instagram.com/kowalski.andi/

COVID-19 tiedote:
– OIohuoneelle otetaan istumaan kerralla max. 20 henkilöä -> Näyttelyt pääsee kiertämään, vaikka istumapaikat olisivat täynnä.
– Vierailethan Vapaakaupungin Olohuoneen Galleriassa vain terveenä
– Suosittelemme kasvomaskin käyttöä THL:n ohjeiden mukaisesti
– Huolehdithan riittävästä turvavälistä muihin vierailijoihin ja henkilökuntaan
– Desinfioithan kätesi saapuessasi Vapaakaupungin Olohuoneelle