Syyskuun taidenäyttelyiden avajaiset

Ajankohta

31.8.2023 17:00 - 31.8.2023 19:00

Vapaakaupungin galleria: Ano Kurki, Jenny Olkkonen ja Annuliina Piisilä

31.8.-24.9.2023

Avajaiset 31.8. Klo 17-19

 

***

 

Ano Kurki: Asetelma: Dokumentaatioita muutoksesta

 

Asetelmamaalausta voidaan tarkastella ajan ja mielenmaiseman kuvana; esineet pitävät sisällään merkityksiä, joita voidaan lukea aikaansa kiinnitettyinä, kuvapintaa syvemmälle. Perinteisesti asetelmamaalausta on pidetty tyylilajina vähempiarvoisena ihmiskuvausten puuttumisen vuoksi. Asetelmat kuitenkin luovat heijastuspintaa ihmiselämän arjesta, arvoista ja yksityiskohdista. Ne ovat jopa ihmiskuvauksia kertovampia, merkittävämpiä aikalaiskuvia. Ne edustavat eräänlaista tapaa dokumentoida ajan esineistöä ja valintoja.

Piirtämäni asetelmat ovat osa projektia, jossa muunsukupuolisena transihmisenä kuvaan elämäni muutoksia transitioitumisprosessin yhteydessä. Teokset pitävät sisällään jokapäiväisiä esineitä ja narratiiveja muutoksesta henkilökohtaisessa elämässäni. Ne ovat jälkiä arkistoitavaksi tästä hetkestä ajassa, jota värittävät äärioikeiston liikehdintä ja ilmastokriisin kiihtyminen.

Osana teossarjaa käytän kotoa löytyviä, perittyjä pellavatekstiilejä. Isoäitini kutoi käsin pellavakankaita, jotka ovat tulleet osaksi jokapäiväistä elämääni. Kankaiden kudontaa ja valmistusta ei pitkään tunnistettu taiteeksi, osittain rakenteellisen sukupuoleen kohdistuvan syrjinnän vuoksi, osittain siksi, että kankaat toimivat myös käyttöesineinä. Haluan tuoda työväenliikkeessä toimineen isoäitini taiteellisen perinnön galleriatilaan, omani rinnalle. Maalaan usein iltaisin keskittyen hämärään valoon ja sen muutoksiin vuodenajasta riippuen. Musteella maalaaminen piirtimellä hennolle japaninpaperille herkistää käden lempeään liikkeeseen, sillä piirtimen kärki helposti rikkoo paperin pintaa. Mitä pehmeämpi paperi, sen herkempi ote.

Oma sukupuoli-identiteettini ja siihen liittyvien asioiden dokumentoiminen on minulle tärkeää; haluan osaltani jättää jälkeeni todistusaineistoa transihmisenä elämisen arjesta kotona, sekä itselleni että muille ihmisille perinnöksi. Piirretyn dokumentaation kautta minun on mahdollista välittää informaatiota eri tunteista ja kokemuksista liittyen valittuihin esineisiin ja tutkielmia valon käyttäytymisestä niiden pinnalla.

 

Ano Kurki (s.1990 Porvoossa)

Olen muunsukupuolinen taidemaalari, jonka toimintaan kuuluu maalaamisen lisäksi valkoista ylivaltaa purkava queer-aktivismi. Haen työssäni maalaustaiteen tekemisen ja julkisen poliittisen keskustelun yhtymäkohtia, etsin tilaa radikaalin järjestäytymisen ja esteettisen nautinnon autonomian välillä. (Kipuilen suoran, valtarakenteita purkavan toiminnan ja taiteen instituutioiden ehdoilla työskentelemisen paradoksaalisessa välimaastossa.)

Olen kiinnostunut taiteen roolista yhteiskunnallisessa keskustelussa erityisesti suunnannäyttäjänä. Taiteen kyky tehdä näkyväksi mittavia kokonaisuuksia tunteen ja logiikan risteymäkohdissa on nähdäkseni teoriaa huomattavasti laajempi. 

Päämedium työssäni on muste, jota työstän ohuelle japanin paperille. Työskentelen havainnosta käsin, tulkiten valon ja varjon liikettä monokromaattisessa piirustuksessa. Työstän pimeyttä jättäen valokohdat koskemattomiksi. Mustetta materiaalina käytetään kuvallisen viestinnän ohella sanoen kielellisen viestinnän välineenä. Mustetta käyttämällä pyrin kuromaan kuvan ja kielen välistä kuilua yhteen, tai vähintäänkin rakentamaan siltoja niiden välille.

Olen valmistunut taidemaalariksi Vapaasta taidekoulusta. Yksityis- sekä ryhmänäyttelyitä olen pitänyt Suomessa, Ruotsissa ja Lontoossa. Kirjoituksiani taiteesta on julkaistu mm Yö ry:n toimittamassa julkaisussa, jonka lisäksi kuvallista tuotostani on julkaistu kansainvälisesti kirjallisuusalalla laajalti. Syksyllä 2023 aloitan opintoni Helsingin Yliopistossa Taiteen tutkimuksen tiedekunnassa pyrkimyksenäni laajentaa osaamistani taiteesta kirjoittamisen saralla.

 

—————————————————————–

 

Jenny Olkkonen: PRONSSIKÄÄRME

 

maalauksia ja piirustuksia käärmeistä

 

»Tee käärmeen kuva ja pane se tangon päähän. Jokainen pureman saanut, joka katsoo

siihen, jää eloon.»

  1. Mooseksen kirja 21:8

 

Kun ne, joita käärmeet olivat purreet, katsoivat pronssikäärmettä, he jäivät eloon.

  1. Mooseksen kirja 21:9

 

Vuonna 2016 piirsin ja maalasin käärmeitä – suuria hiilipiirustuksia ja pieniä tussimaalauksia. En silloin ehkä ajatellut Raamatun jakeita Vanhassa testamentissa, mutta olisin voinut. Ja olisi ehkä myös pitänyt. Taide voi parantaa katsojan, ainakin aloittaa parantavan prosessin. Siispä: katsokaa käärmettä ja parantukaa!

Jenny Olkkonen (os. Suhonen) on syntyjään helsinkiläinen ja sittemmin loviisalaistunut taidemaalari. Hän työskentelee pääsääntöisesti maalauksen ja piirustuksen keinoin. Jennyn taiteessa on pyrkimys jonkin näkymättömän kuvaamiseen ja pyhyyden kokemukseen; hän kuvaa rajatiloja ja luo mysteereitä. Jenny valmistautui taidemaalariksi Vapaasta Taidekoulusta 2012 ja on sittemmin työskennellyt aktiivisesti taidekentällä pitäen yksityisnäyttelyitä ja osallistuen ryhmänäyttelyihin eri puolilla Suomea ja myös ulkomailla. Vuodesta 2016 Jenny on keskittynyt tekemään taidetta WYRD-kollektiivissa yhdessä puolisonsa Jani-Petteri Olkkosen kanssa. Wyrdin taiteessa yhdistyy kuva- ja äänitaide.

 

www.jennysuhonen.com

www.wyrdritualart.com

 

—————————————————————–

 

Annuliina Piisilä: Tahroja Paperilla

 

Annuliina Piisilä on helsinkiläinen vastavalmistunut kuvataiteilija, jonka pääasialliset taidelajit ovat taidegrafiikka ja kuvanveisto. Hänen käsialassaan nähdään joko tarkkaa yksityiskohtaisuutta, kuvituksellisuutta tai vastapainoksi abstraktia, puoliesittävää taidetta. Kuvien aiheissa tarkastelellaan usein luonnon mystiikkaa tummasävyisestä kulmasta, johon kuitenkin yhdistyy tietynlainen suloisuus, ehkä jopa lapsenmielisyys. 

Tahroja paperilla -näyttelyssä nähdään teoksia, jotka musteläikkätestin tavoin saavat katsojan löytämään tahroista hahmoja, ja joissa abstaktisuus ja figuratiivisuus kurottavat toisiaan kohti. Todellisuus keinuu tietoisen ja tiedostamattoman rajamailla myös muissa esitetyissä teoksissa. Näyttelyssä esitettävät työt ovat toteutettu monotypia -painomenetelmällä, sekä käyttäen imagon painotekniikkaa.