Näyttelyt: Ines Masanti – Luontoihminen & Laura Peltonen – Terävä Sumu

Helatorstai: To 13.5. klo 12 – 17

Vapaa pääsy.

INES MASANTI: LUONTOIHMINEN

Luontoihminen on kasvava ja kehittyvä taideteossarja. Muotokuvamaiset teokset kuvaavat moninaisia luontoihmisiä, jollaisia olemme. Kuvaukset luontoihmisistä on tehty kankaille, paperille sekä erilaisille tekstiileille, mutta ne saattavat ottaa tulevaisuudessa uusia muotoja. Tekstiiliteokset ovat käytettävää vaatetaidetta, joka kulkee käyttäjänsä mukana ja tulee siten osaksi häntä sekä ympäristöä. Urbaaneissa ympäristöissä näkyväksi tarkoitetun taiteen tarkoituksena on muistuttaa, kuinka sidoksissa olemme muun luonnon kanssa, kuinka mekin olemme osa luontoa sekä luontokokemusta. Luomme luontosuhdettamme koko ajan, myös kaupunkiympäristöissä. Yksittäiset teokset kertovat tarinoita omanlaisistaan luontoihmisistä, jotka yhdessä rakentavat myös yhteistä tarinaa.

Ines Masanti (s.1991) on Helsingissä asuva taiteilija ja muotoilija. Työskentelytapojen, materiaalien ja alojen yhdistäminen sekä oppiminen ja kohtaamiset inspiroivat häntä. Ines etsii löytääkseen materiaaleja kierrätettynä. Monenlaisille tunteille ja kokemuksille avoimet tilat ovat Inekselle ja hänen työskentelylleen tärkeitä. Ines käsittelee teemoja kuten luontoyhteydet, tunteet, kokemuksellisuus, feminismi sekä moniulotteinen tarinankerronta. Hänen työskentelyssään toistuu tiedon ja mielikuvituksen kohtaaminen sekä visuaalisuuden ja sanallisuuden yhdistyminen. Niin elämässä kuin taiteessakin tarinat, yksityiskohdat, kummallisuudet sekä löytäminen kiinnostavat Inestä.

Lisää Ines Masantista:

LAURA PELTONEN: TERÄVÄ SUMU

Gallery Exhibition 29.4-23.5.2021  /   Online Exhibition 15.4.-23.5.2021

Terävä sumu on graafisena suunnittelijana toimivan Laura Peltosen toinen taidenäyttely. Näyttely kokoaa Vapaakaupungin seinille maalauksia, joissa yhdistyvät voimakkaat värit ja melankolinen tunnelma.

Suurin osa näytteille asetetuista teoksista on koronarajoitusten aikana maalattuja ekspressiivisiä muotokuvia, mutta mukaan mahtuu myös muutama abstrakti akryylimaalaus. Esillä olevia teoksia on työstetty yli kahden vuoden ajan. Peltosen edellinen näyttely järjestettiin Vapaakaupungissa syksyllä 2018.

Taiteilija itse jakaisi näyttelyn teokset kahteen eri kategoriaan. Ensimmäiseen kategoriaan kuuluvat Mustetytöt, eli musteella maalatut muotokuvat naisista. Näitä teoksia yhdistävät muotokuvattavien pistävä katse ja vahva melankolinen tunnelataus. Tähän kategoriaan voi mahduttaa myös esillä olevat akryylimaaleilla tehdyt muotokuvat, joista välittyy sama synkän värikäs tunnelma. Toiseen kategoriaan kuuluvat suuret akryylimaaleilla toteutetut abstraktit teokset, joissa tunnelma vaihtuu taulusta toiseen aina värikkäästä sumuisen harmaaseen ja siitä taas yön mustaan. Näyttelyä voitaisiinkin kuvata kahden eri tunnelman törmäyskurssiksi. Teoksissa kirkkaat voimakkaat värit, jotka huutavat elinvoimaa ympärillämme kohtaavat haalean mielenmaiseman, terävän sumun.

Laura Peltonen on 30-vuotias Helsingin Sompasaaressa asuva graafinen suunnittelija ja kuvataiteiteen harrastaja. Hän maalaa teoksiaan vapaa-ajalla kotonaan sekä Lauttasaaressa sijaitsevassa ateljeessa. Peltoselle mieleisintä on maalata muotokuvia ja se näkyy myös hänen taideportfoliossaan. Värikkäät ja ekspressiiviset teokset täyttävät hänen kotisivuillaan olevan taidegallerian. Peltonen kokee ihmisen maalaamisen haastavana ja siksi se jaksaa kiehtoa häntä vuodesta toiseen. Hän on huomannut, että myös tekniikkaa vaihtamalla muotokuva-maalauksesta löytää täysin uusia ulottuvuuksia. Tällä hetkellä hän nauttii eniten muotokuvien maalaamisesta musteella.

Lisää Laura Peltosesta:

COVID-19 tiedote:

•  Olohuoneelle otetaan istumaan kerralla max. 10 henkilöä -> Näyttelyn pääsee kiertämään, vaikka istumapaikat olisivat täynnä
  • Vierailethan Vapaakaupungin Olohuoneen Galleriassa vain terveenä
  • Suosittelemme kasvomaskin käyttöä THL:n ohjeiden mukaisesti
  • Huolehdithan riittävästä turvavälistä muihin vierailijoihin ja henkilökuntaan
  • Desinfioithan kätesi saapuessasi Vapaakaupungin Olohuoneelle
  • Peitäthän suusi aivastaessa/yskiessä