Näyttelyiden avajaiset
Ajankohta
31.10.2024 17:00 - 31.10.2024 19:00
Vapaakaupungin galleria 31.10.-24.11.2024:
Depa Kollektiivi, Henna Nerg, Laura Pietiläinen ja Alexandra Koskinen
Marraskuun näyttelykokonaisuus käsittelee kehon ja mielen ulottuvuuksia.
Avajaiset torstaina 31.10. klo 17-19, lämpimästi tervetuloa!
***
■ Depa Kollektiivi: EI! Älä ylitä rajojani!
Installaatiomme teemana on oikeus keholliseen ja seksuaaliseen koskemattomuuteen ja
itsemääräämisoikeuteen. Kenenkään ei pitäisi joutua kohtaamaan seksuaaliväkivaltaa tai -häirintää missään tilanteessa ikään, sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta. Kehomme on yksityisaluetta, jonne kukaan ei saa luvatta tunkeutua. Vedämme itse rajamme, joita muiden tulee eittämättä kunnioittaa. Seksuaalinen hyväksikäyttö ja -väkivalta jättää meihin jälkensä. Se voi vahingoittaa eheyden kokemusta ja suhdetta omaan kehoomme. Siitä voi kuitenkin toipua oikeanlaisella ja oikea-aikaisella tuella ja avulla. Meidän ei tule sulkea silmiämme seksuaaliselta hyväksikäytöltä ja ahdistelulta vaan kohdata rohkeasti alaston totuus ja ne ihmiset, keiden rajoja on rikottu!
Depa Kollektiivi on kahden visuaalisen alan ammattilaisen muodostama, pääasiassa installaatioita toteuttava taidetiimi. Hyödynnämme työskentelyssä monialaista osaamistamme ja omaa kokemusmaailmaamme. Mielestämme taiteen tehtävänä on paitsi tarjota aistielämyksiä, myös ottaa rohkeasti kantaa, herättää ajatuksia, tunteita, kysymyksiä ja keskustelua. Kukin tulkitsee teoksia omista lähtökohdistaan ja kontekstistaan, voiden löytää yhtymäkohtia omaan elämäänsä. Näin taide mahdollistaa vuoropuhelun itsensä ja yleisönsä välille ja voi herättää myös kokonaan uusia oivalluksia ja ajatuspolkuja.
Instagram:
Depa Kollektiivi, Desra & Vepa
@depa_kollektiivi
@desra_23
@vepa_bmg
_______________________________________________________________________
■ Henna Nerg: MIMICRY
Henna Nerg(s.1991) on materiaalisensitiivisesti työskentelevä installaatiotaiteilija ja kuvanveistäjä, jonka uusin aluevaltaus on performanssi. Hän yhdistelee löydettyjä ja kierrätettyjä materiaaleja yllätyksellisin ja oivaltavin tavoin; aktivoiden alistuvia materiaaleja
tai alistaen aktiivisia materiaaleja.Toiseuttaminen ja toiseutetut kehot ovat teema, jota hän
käsittelee työskentelyssään lähestyen sitä kriittisesti, eko-feministisen näkökulman kautta.
Hän on erityisen kiinnostunut kehon rajoittamattomuudesta. Tursuaminen, karvoitus, lima,
lika ja eritteet ovat asioita, jotka inspiroivat olemuksensa kvääreyden, outouden, tähden. Ne
ovat jotain outoa, seksikästä ja hiukan pelottavaa. Toiseuden demonisointi näkyy Nergin
teoksissa viittauksina black metal -estetiikkaan.
Sudenkorento naaras esittää kuollutta välttyäkseen epämieluisalta parittelulta. Perhonen
käyttää suojavärejä ja kuvioita esittääkseen myrkyllistä lajitoveria. Jotkut eliöt esittävät ylä- ja alapäänsä samanlaisina, että on mahdotonta tietää, mistä ja mihin hyökätä tai mistä he
hyökkäävät.
Susi lampaiden vaatteissa tai lampaita suden vaatteissa,
Joka tapauksessa me esitämme – että kaikki on hyvin.
Tällä näyttelykonseptilla pohdin luontosuhdettamme, erityisesti suhdetta muunlajisiin
eläimiin, sekä identiteettiä kirjaimellisessa ja metaforisessa mielessä. Ihoamme voi pitää kuratoituna julkisivuna. Se on raja, joka meillä on maailman ja itseytemme välillä. Suhteemme itseemme ja ympäristöön näkyy tehdyissä valinnoissa: joko yritämme miellyttää, sopia joukkoon tai provosoimme (tarkoituksellisesti tai ei).
Käytän työssäni usein kierrätettyä ja löydettyä nahkaa. Nahka on materiaali, jolla on ilmeisen
väkivaltainen historia; se on toisen (ja toiseutetun) kehon iho. Materiaalivalinnoillani ja
työskentelyni teemoilla pohdin kysymyksiä voimasta, dominanssista ja alistumisesta sekä
tuon esiin queer-kehoihin liittyviä monisyisiä assosiaatioita, yksittäisiä kokemuksia ja
kollektiivisia historioita.
Ja me esitämme että kaikki on hyvin.
Instagram: @paerttylinyyrikki2
_______________________________________________________________________
■ Laura Pietiläinen: Blossom
Unet ovat häilyviä ja pirstaleisia, niiden elementit ovat sikin sokin, mutta tuntuvat kuitenkin täysin järkeenkäyviltä. Joskus ihanat unet hiljalleen rapistuvat ja muuttuvat painajaisiksi
aamuyön tunteina. Tämä uni on juuri sellainen.
Blossom -taidenäyttely vie katsojan mukanaan unenomaiseen puutarhaan, jossa alkaa tapahtua kummia. Kaikki näyttää päällisin puolin kauniilta ja ihastuttavalta, mutta kasvien välistä pilkottaa jotain kummallista. Kummallisuus kiehtoo ja pelottaa samanaikaisesti. Värit ovat hehkuvia ja kasvit suuria kuin Liisan ihmemaassa konsanaan. Näyttelyn teokset koostuvat maalauksien osasista, jotka leviävät, kutistuvat, limittyvät ja muodostuvat uudelleen.
Olen kiinnostunut maalaamaan orgaanisia rakenteita, kuten kasveja, lihaa ja sisäelimiä. Niiden pinnoilla on runsaasti yhtäläisyyksiä suonikkaissa tekstuureissa, kuultavissa värisävyissä ja hennoissa pintarakenteissa. Cotton duck -kankaalle vesiliukoisilla öljyväreillä maalatuissa teoksissa näkyy kerroksellisuus, toisto ja kontrasti tasaisen taustavärin ja herkän akvarellimaisen maalausjäljen välillä.
Teokseni ovat eräänlaisia aikakausia. Yhden teoksen toteuttamiseen kuluu aikaa viikoista
kuukausiin, joiden aikana vaihtuvat vuodenajat. Elämä jaksottuu teosten mukaan ja ne
kuvastavat aikakauden tunnetiloja, tapahtumia, sekä sisäisiä muutoksia. Blossom
-taidenäyttelyn teokset ovat valmistuneet viimeisen parin vuoden aikana ja sen tunnetiloissa on rakkautta, epävarmuutta, luottavaisuutta ja muutoksen pelkoa.
Instagram: @frettimercury
_______________________________________________________________________
■ Alexandra Koskinen: Domestic Bodies
Domestic Bodies -kokoelma tutkii elämää epävarmassa todellisuudessa, jossa meidän ja ympäristömme väliset muodottomat rajat alkavat sulautua yhteen. Nämä tilat ovat muuttuneet mukavuuden ja turvallisuuden paikoista tutuiksi mutta oudoiksi todellisuuden kopioiksi. Kokoelma pyrkii tutkimaan tätä kotitilaa suhteessa kehoon ja mieleen, ja käsittelee samalla identiteetin, feminismin, politiikan ja uskonnon teemoja. Tämä näkyy hahmojen muuttumisessa, heidän sulautumisessaan kotiympäristöön, jonka kautta heidät voidaan ymmärtää. Näiden kuvien tavoitteena on herättää hiljaista itsetutkiskelua, kun jatkamme ympäristön ja itsemme hylkimistä ja omaksumista.
Alexandra Rosa Koskisen teoksissa ihminen eri muodoissaan kuvaa yhteistä ihmisyyden kokemustamme, sen outoutta ja absurdiutta. Ihmisen kuvan kautta Koskinen maalaa esiin välähdyksiä etiikan pohdinnasta, identiteetin kadottamisesta, lapsuudesta ja kotiympäristöstä. Kuvaamalla kohteensa usein vääristyneinä ja surrealistisissa muodonmuutoksissa, hän herättelee katsojan tunteita ja rohkaisee itsetutkiskeluun.
Koskisen pääasiallinen tekniikka on öljymaalaus. Kuvamaailma rakentuu tarinoiden, taustojen ja tekstien uudelleen tulkintaan ja kuvittamiseen. Paikalliset sanonnat ja sanalaskut kääntyvät visuaalisiksi kuvitelmiksi. Alzheimerin tauti, naisen rooli yhteiskunnassa ja lapsuuden nostalgia yhdistävät tavallisen ja outouden.
Instagram: @alexand_art_
https://alexandrarosak.wixsite.com/artportfolio
*****