Joulukuun taidenäyttelyiden avajaiset
Ajankohta
30.11.2023 17:00 - 30.11.2023 19:00
Urbaanin taiteen näyttelykokonaisuus Vapaakaupungin galleriassa joulukuussa!
Vapaakaupungin galleria: Superflinda, Jukka Hakanen ja Tom Cardwell
30.11.-31.12.2023
Avajaiset 30.11. Klo 17-19, tervetuloa!
Avajaisia sponsoroi The Good Guys Kombucha.
***
Linda ”Superflinda” Söderholm: Love Letters – Rakkaudesta kirjaimiin
Love Letters -näyttely juhlistaa erilaisia kirjaimia ja kirjainmuotoja, ja se jatkaa Superflindan tutkimuksia typografian saralla. Se on muotojen sekä värien ilotulitus, jonka teoksissa Linda hyödyntää useita erilaisia tekniikoita käsinmaalatuista huoneentauluista ja kierrätysmateriaaleista aina tuftattuun ryijyyn.
Näyttelykokonaisuus koostuu useista erilaisista, erimediaisista ja -tyylisistä, yksilöllisistä kirjainkuvituksista, jotka kaikki ovat taiteilijan henkilökohtaisia tulkintoja ja taiteellista ilmaisua; osa tunteikkaita, osa symbolisia. Jotkut niistä välittävät viestejä tai omakohtaisia merkityksiä, osa taas kanavoi menneitä aikoja sekä erilaisia muistoja. Kuvituksellisina elementteinä toimivat niin perinteiset kirjainmuodot kuin kokeellisetkin rakenteet, kuten esimerkiksi modulaarinen typografia. Kirjainkuvitusten symboliikka vaihtelee suuresti riippuen siitä, mitä kirjaimet esittävät ja millaiseen kontekstiin ne liittyvät. Eri tekniikat, muodot ja koristelut usein korostavat niiden merkityksiä tai jopa lataavat niihin lisämerkityksiä. Näyttely sisältää erikielisiä teoksia, joten esillä on myös erilaisia kirjaimia sekä kirjoitusjärjestelmiä.
Taideteokset on luotu alusta loppuun analogisesti käsinpiirretyistä kirjaimista kirjainmuotoilun oppeja noudattaen, mutta myös taiteellisia vapauksia ottaen. Menneiden aikojen tekniikat (esimerkiksi traditionaalinen kylttimaalaus) on tuotu nykypäivään yksittäisten kirjainten, sanojen ja sananlaskujen avuin. Teosten visuaalista kiinnostavuutta lisäävät erilaiset koristelut sekä kolmiulotteiset tehosteet. Love Letters tarjoaa kävijöille mahdollisuuden sukeltaa kirjainten maailmaan ja arvostaa niiden kauneutta ja monimuotoisuutta.
Linda “Superflinda” Söderholm on monialainen kuvataiteilija, graafinen suunnittelija sekä kuvittaja. Söderholmin taiteen keskiössä ovat graafiset muodot ja typografia sekä kontrastiset värit. Taiteensajärjestelmällisyydellä sekä puhtailla linjoilla Flinda yrittää jäsennellä kaoottista maailmaamme, huumoria unohtamatta. Hän hyödyntää töissään paljon perinteisen kylttimaalauksen tekniikoita ja onkin viime vuosina keskittynyt tekemään yhä enemmän kirjainkuvituksia sekä katutaidetta. Taiteellaan hän pyrkii äärimmäiseen inklusiivisuuteen sekä tasa-arvoon ja uskoo, että taide kuuluu kaikille. Lindan
teoksia on ollut ja on näytteillä ympäri Eurooppaa sekä aina Afrikassa, Brasiliassa ja Kiinassa saakka.
www.superflinda.fi
Instagram & Facebook: @superflinda
——————————–
Jukka Hakanen: Pala palalta
”Hall of fame”, ”feimi”, ”päivämesta” tai ”päivis” ovat spraymaalaus- ja graffitikulttuurissa paikkoja, joissa maalaaminen on mahdollista päiväsaikaan ilman kiirettä ja kiinnijäämisen pelkoa. Seinäpintojen loppuessa kesken ”feimeillä” alkaa kulttuurin sisäisten sääntöjen puitteissa maalauksia syntyä toistensa päälle. Ajan saatossa tästä päälle maalaamisesta alkaa muodostumaan paksuja maalikerrostumia. Oman maalaushistoriani kautta olen tutustunut useisiin tällaisiin kohteisiin eri puolilla Suomea ja maailmaa. Kaikkialla tämä ajan myötä kerrostuneen ja halkeilleen maalikerrostuman visuaalisuus on kiehtonut minua. Olen kerännyt satunnaisesti tätä hukkamateriaalia mukaani, kuin muistoiksi eri kohteista. Maalisilpun lisääntyessä varastoissani ajatus seinille kerrostuvasta taiteesta on alkanut painaa mieltäni ja olen pyrkinyt keksimään sille uuden merkityksen.
Näyttelyni on kunnianosoitus tälle materiaalille ja kaikille niille, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet sen kehittymiseen. Töissäni pyrin esittelemään vuosien varrella muodostuneet taidekerrokset uudella ja innovatiivisella tavalla. Pala palalta rakentuvissa abstrakteissa teoksissani olen halunnut korostaa uusiokäytetyn materiaalin monimuotoisuutta ja kauneutta. Vaihteleva materiaali on ohjannut ja muokannut jokaista teosta, määrittäen niiden lopullisen ulkonäön.
Jukka Hakanen on turkulainen muotoilija, joka tunnetaan parhaiten suurikokoisista paikkasidonnaisista seinämaalauksistaan. Hakanen on valmistunut taiteen maisteriksi vuonna 2015 ja työskentelee tällä hetkellä kuvataiteilijana ja kuvittajana. 2000-luvun vaihteessa alkanut kiinnostus spraymaalauskulttuuria kohtaan on vienyt Hakasen mukaan useisiin katutaidetapahtumiin ja projekteihin niin Suomessa kuin ulkomailla.
Instagram: @jukkahakanen
——————————–
Tom Cardwell: Kulturgeist
Kulturgeist responds to found compositions from the streets of Helsinki with works that remix the source images into new configurations. The large-scale prints are based on original paintings which focus on the visual aspects of these sites, in the tradition of quodlibet paintings. Multiple authors use fly-posters, stickers and graffiti to create these ad hoc tableaux. Spaces in the city become informal message boards, where various agendas are promoted, and discourses negotiated. Often, these take place on the housings for electrical junction boxes, municipal signs or building hoardings.
Such examples, often organized within small, regularly shaped areas, relate visually to the canvas painting formats that delineate compositions, and balance the dynamic, even chaotic, styles at play within formal edges.
An initial ‘posting’ (either a small graffito, a sticker or fly-poster) begins the use of a particular site which others then add to. The nature of the postings can be diverse, from the political or religious to the profane or absurd. Thus, these sites are examples of discourses created by multiple authors across various platforms within the urban space.
Kulturgeist (spirit of culture) suggests the surfacing of shadows of the past in imagery of the present. Aby Warburg’s Mnemosyne Atlas (1927-1929) was an unfinished series of interconnected image maps that attempted to show how symbols and images from antiquity re-emerge in later contexts.
In a related way, the public space of the street proclaims through the haphazard juxtaposition of diverse images and texts the complex and shifting narratives of contemporary life. In both spheres, the role of the larger artwork as a vessel to collect and contain a multitude of individual images is paramount.
This series of prints and original paintings invite deeper consideration of these apparent ephemera and connections with the enduring themes and motifs of art history.
Tom Cardwell is an artist and researcher based in London, UK. His research interests include contemporary and historic painting, subcultural symbolism and expressions of personal narrative and identity in popular image traditions. His PhD thesis (2017) employed painting practice and ethnography to examine the customised jackets made by heavy metal fans. Tom’s book Heavy Metal Armour (Intellect, 2022) brings together his battle jacket paintings and academic research to offer an interdisciplinary study of jacket making in metal subcultures. He is Senior Lecturer in Painting at Camberwell, University of the Arts London. In 2022–2023, Tom was the Kone Foundation Postdoctoral Fellow in the Arts at Helsinki Collegium for Advanced Studies at the University of Helsinki.
Instagram: @tomrcardwell
——————————–